PERUBAHAN MAKLUMAT DAN
ARAHAN BAGI PENGISIAN STATUS CAPAIAN INTERNET
Perhatian kepada semua GPB/ICT sekolah kelompok.
Terdapat lagi perubahan maklumat bagi pengisian status capaian internet yang bakal dilaksanakan pada 1 April 2014 ini. Berikut adalah diantara perubahan yang dilaksankan:-
· Sekolah yang menggunakan teknologi ZOOM perlu melaksanakan proses UJILARI/SPEEDTEST pada kesemua ZOOM yang ada.
· Sekolah yang menggunakan teknologi OCPE yang mempunyai ACCESS POINT yang lebih dari 1 juga perlu melaksanakan proses UJILARI/SPEEDTEST pada kesemua ACCESS POINT tersebut.
· Penambahan maklumat “IP ADDRESS” didalam borang online dimana maklumat tersebut boleh didapati pada paparan “SPEEDTEST”.
· Bagi sekolah yang masih mengunakan SBB (Schoolbroadband), anda juga harus melakukan UJILARI/SPEEDTEST untuk membolehkan pihak kami mendapatkan maklumat mengenai status kestabilan talian tersebut.
·
Hanya
menggunakan URL http://www.speedtest.net/
sahaja dan memilih SERVER KUALA LUMPUR - YES 4G
Sekiranya anda menghadapi masalah atau keraguan, boleh hubungi PKG Batu Gajah. Mohon maaf atas segala kesulitan. Perubahan terpaksa dilaksanakan berikutan terdapat arahan baru yang diterima baru-baru ini.
Disertakan gambar bagi petunjuk untuk pengisian borang tersebut.
E-BORANG PENGISIAN STATUS CAPAIAN INTERNET
·
Sistem
ini adalah bertujuan untuk mengumpul maklumat di peringkat PKG dan membolehkan
pihak PKG mengenalpasti tahap kestabilan talian internet 1Bestarinet di sekolah
kelompok.
·
Dengan
wujudnya sistem ini membolehkan pihak PKG mengajukan permasalahan capaian
internet di sekolah kelompok ke peringkat atasan besertakan bukti-bukti yang
telah pihak sekolah isi dan lampirkan di dalam sistem ini.
·
Diisi
setiap 2 kali seminggu iaitu pada hari SELASA dan KHAMIS sahaja dimana dalam 1
hari perlu dilaksanakan sebanyak 2 kali UJILARI/SPEEDTEST iaitu Slot 1:- 8.00 -
10.00 Pagi dan Slot 2:- 1.00 - 2.30 Petang.
·
Sebelum
membuat pengisian, sila baca tatacara pengisian dibawah dan pastikan setiap
maklumat yang dikehendaki diperolehi terlebih dahulu.
·
Hanya
gunakan link yang diberikan ini http://www.speedtest.net/ sahaja untuk membuat UJILARI/SPEEDTEST
·
Sila
klik disini untuk ke E-Borang ini E-BORANG PEMANTAUAN 1BESTARINET
TATACARA PENGISIAN STATUS CAPAIAN INTERNET 1 BESTARINET
1. Sila laksanakan proses UJILARI/SPEEDTEST
terlebih dahulu. Hanya gunakan http://www.speedtest.net/ sahaja.
2. Sila pastikan anda memilih SERVER KUALA
LUMPUR - YES 4G.
3. Selepas hasil UJILARI/SPEEDTEST
dipaparkan, sila "PRINT SCREEN" hasil tersebut sebagai bahan bukti
dan klik pada butang "SHARE THIS RESULT".
4. Salin/Copy URL yang dipaparkan dan simpan
bersama "PRINT SCREEN" sebentar tadi.
5. Salin/Copy “IP ADDRESS” yang dipaparkan
pada ruang kanan bawah.
6. Setelah selesai proses UJILARI/SPEEDTEST
bagi Slot 1/Slot 2, anda boleh mula mengisi borang online yang telah disediakan
oleh pihak PKG Batu Gajah.
TATACARA PENGISIAN DALAM BENTUK VIDEO TERKINI
LANGKAH PERTAMA
LANGKAH PERTAMA
LANGKAH KEDUA
No comments:
Post a Comment
Sila tuliskan maklum balas anda