PENGENALAN
Dari segi sejarah, penubuhan PKG bermula dengan
tertubuhnya Pusat Sumber Tempatan(PST) di 302 buah sekolah pada tahun 1978.
Pada tahun 1981, PST diubah nama kepada Pusat Media Daerah(PMD), iaitu selaras
dengan konsep dan rasional pembukaan empat buah Pusat Sumber Pendidikan di
Kedah, Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Pada tahun 1986 nama PMD telah diubah kepada Pusat
Sumber Pendidikan Daerah(PSPD). Setiap PSPD memberi khidmat kepada 15 hingga 20
buah sekolah. Fungsi utama PSPD ialah mengatasi dan memperbaiki jurang
perbezaan pencapaian pendidikan luar dan dalam bandar dengan menyediakan
perkhidmatan pinjaman alatan dan membina bahan pengajaran kos rendah.
Kementerian Pendidikan berhasrat menjadikan PSPD sebagai ajen untuk membiasakan
guru-guru khasnya di luar bandar dengan asas teknologi pendidikan (teknopen).
Seterusnya pada tahun 1990, nama PSPD ditukar kepada
Pusat Kegiatan Guru(PKG). Dengan menggunakan peruntukan Bank Dunia, sebanyak
200 buah bangunan PKG telah dibina dan 150 buah lagi telah ditempatkan di
bangunan sekolah. Nama PKG dianggap sesuai untuk menggantikan nama Pusat Sumber
Pendidikan Daerah bagi mengelak kekeliruan pada istilah ‘Daerah’, memberi
gambaran sebenar tentang aktiviti yang dijalankan di pusat tersebut. Pada tahun
1995 PKG telah menerima Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam sebagai
pengiktirafan di atas kejayaan yang telah dicapai.
Berasaskan pekeliling KP (PP) 0050/126/1 Jld.7 (23)
bertarikh 30/10/1995, mulai 1/1/1996, PKG diletakkan sepenuhnya di bawah
pengurusan PSPN, sementara PSPN pula diletakkan di bawah Bahagian Teknologi
Pendidikan(BTP), Kementerian Pendidikan Malaysia.
Misi
Pembangunan
kapasiti dan peningkatan kualiti pengurusan instruksional menerusi pembudayaan
inovasi teknologi pendidikan
Visi
Meneraju
transformasi generasi bestari melalui teknologi pendidikan
OBJEKTIF
i.
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
guru dalam teknopen.
ii.
Mengumpul dan menyebarkan maklumat
profesional pendidikan, khususnya dalam teknopen ke sekolah-sekolah
iii.
Meningkatkan keberkesanan pengurusan dan
penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS).
iv.
Membantu dalam penghasilan bahan sumber
pengajaran dan pembelajaran untuk sekolah-sekolah.
v.
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
guru-guru dalam teknologi maklumat
vi.
Menyediakan kemudahan-kemudahan bagi
aktiviti profesional pendidikan untuk guru-guru dan masyarakat setempat
FUNGSI
i.
Mengumpul data asas teknologi pendidikan
bagi tujuan penilaian dan pelaksanaan dasar teknologi pendidikan
ii.
Menyediakan bahan sumber pendidikan
dalam pelbagai media.
iii.
Menyebar, mempromosi dan menggalakkan
penggunaan teknologi pendidikan di sekolah.
iv.
Memantau, menyelaras, menilai dan
memberi khidmat bantu PSS di sekolah
v.
Memantau, menyelaras, menilai dan
memberi khidmat bantu pelaksanaan program gerakan membaca di sekolah.
vi.
Memantau, menyelaras, menilai dan
memberi khidmat bantu pelaksanaan program ICT di sekolah
vii.
Memberi perkhidmatan Meja Bantuan Aras 1
kepada sekolah.
Piagam
Pelangan
Kami anggota BTP dan PKG Negeri Perak berikrar
dengan penuh iltizam melaksanakan dengan menumpukan tenaga dan usaha kami untuk
memenuhi hasrat berikut :
i.
Memberi perkhidmatan yang sempurna,
kemaskini, berkualiti, cekap, bersih dan amanah sepanjang masa.
ii.
Menyebar dan memperkembangkan program
pendidikan berasaskan media dan teknologi dalam pendidikan dengan cepat dan
penuh kesungguhan;
iii.
Bersedia menunaikan permohonan dalam
bentuk nasihat dan kepakaran dalam bidang teknologi pendidikan dalam tempoh
satu (1) minggu permohonan diterima.
iv.
Bersedia melaksanakan permohonan membuat
rakam salin bahan audio dan video yang berkaitan dengan alam pendidikan dalam
tempoh dua (2) minggu selepas menerima bahan dari pelanggan.
v.
Mengedar sebarang maklumat berkaitan
dengan siaran pendidikan, bahan-bahan bercetak dan bahan lain yang berkaitan
dengan BTP dan PKG Negeri Perak dalam tempoh satu (1) minggu selepas
penerimaannya.